Neutralisation af hunde

Kønsmodenhed hos hunhunden.

Hunhunde bliver i gennemsnit kønsmodne ved 9 måneders alderen. Alderen ved første løbetid kan dog variere fra 6 måneders til 14 måneders alderen. Store racer kommer ofte i 1. løbetid senere end små racer.

Løbetiden begynder med forbrunsten, hvor kønslæberne bliver forstørrede og hævede, og der ses varierende blodigt flåd fra kønsåbningen. Forbrunsten varer gennemsnitlig 7-10 dage og hanhunde begynder også at vise øget interesse for tæven i denne periode.

Når den egentlige løbetid / højbrunst starter ændres flådet fra kønsåbningen, så det ikke er blodigt længere. Hævelsen af kønslæberne aftager og hunhunden vil lade sig parre. Selve løbetiden varer som oftest 7-10 dage.
Hos nogle hunhunde begynder højbrunsten allerede 5 dage efter første dag med blodig flåd. Ligeledes kan der forekomme meget varierende mængde blodig flåd i forbrunsten. Det er derfor meget vigtigt at holde sin hunhund adskilt fra hanhunde fra den første dag, man ser blodigt udflåd og mindst 20 dage frem, hvis man ikke ønsker at hunhunden bliver drægtig.

Forhindring af løbetid og drægtighed.

At hunhunden kommer i løbetid kan være besværligt for ejeren, idet hunhunden bløder og kan tiltrække løse hanhunde. Nogle hunhunde bliver også ”indbildsk drægtige”, hvor de kan ændre adfærd og få mælk i mælkekirtlerne.

Man kan forebygge at ens hunhund kommer i løbetid og evt. bliver uønsket drægtig på forskellige måder, og det er en god ide at tale med dyrlægen om dette, når man kommer ind med hvalpen til vaccination..
Ønsker man ikke at avle på hunhunden, vil sterilisation ofte være det rigtige valg.

Sterilisation af hunhunden (fjernelse af æggestokke og evt. livmoder ved operation):

Hvis man ikke ønsker at avle på sin hunhund, anbefaler vi sterilisation for at undgå uønsket drægtighed. Sterilisation kan foretages både på unge og ældre hunhunde.
Den unge hunhund kan enten steriliseres i 6-8 måneders alderen (med mindre hun allerede viser tegn på løbetid), eller 2 -3 måneder efter 1. løbetid. Ved senere sterilisation anbefales også altid, at dette gøres 2-3 måneder efter den seneste løbetid.

Fordele og ulemper ved sterilisation:

Fordele:
En hunhund, der er steriliseret, har ingen risiko for at få livmoderbetændelse. Livmoderbetændelse er en hyppig diagnose hos især hunhunde over 5-6 års alderen. Behandling for livmoderbetændelse vil oftest være kirurgisk fjernelse af æggestokke og livmoder, og dermed altså en sterilisering.
Hunhundens risiko for udvikling af mælkekirtel-kræft falder generelt når den bliver steriliseret. Den relative risiko for kræft i mælkekirtlerne senere i livet stiger lidt for hver løbetid hunden har haft, forud for sterilisationen. Dette taler for at foretage sterilisationen tidligt.

Ulemper:
Steriliserede hunhunde har en lille risiko for at blive inkontinente, dvs. at de kan blive ”utætte” og gå og dryppe urin. Risikoen er meget lille og problemet kan behandles medicinsk uden ulempe for hunden. Ved meget tidlig sterilisation - før 5 måneders alderen - er der en noget større risiko for at hunhunden bliver inkontinent.
Sterilisation af hunhunden imens den er i selve løbetiden kan medføre at den efterfølgende udviser tegn på falsk drægtighed (mælkeløb, uro). Disse symptomer forsvinder dog inden for 1-2 måneder.

Kønsmodenhed ved hanhunden:

Hanhundens testikler vandrer normalt ned i pungen inden 8 ugers alderen. Hos enkelte hanhunde kan testiklernes vandring forsinkes, så det sker så sent som i 8 måneders alderen.

Hvis en eller begge testikler ikke vandrer ned i pungen efter 8 måneders alderen anses hanhunden for at være kryptorkid. Da kryptorkisme er arveligt må hunden i så tilfælde ikke bruges til avl.

Hanhunden er normalt kønsmoden i 10-12 måneders alderen, men sædproduktionen er lav i starten. Først ved 2 års alderen vil hanhunden have normal sædproduktion.
Kastration kan være en god løsning hvis ens hanhund har uønsket territorial- og/eller aggressiv adfærd og denne adfærd vurderes at være hormonelt betinget. Ligeledes er det en god løsning, hvis man ikke ønsker at den skal kunne parre en hunhund, eller hvis hunden har tendens til at strejfe. Kastration kan udføres enten ved operation eller ved medicinsk behandling.

Kastration af hanhunden (fjernelse af testiklerne ved operation)

Kastration af hanhunden ved operation fortages bedst efter 7 måneders alderen og kan herefter foretages på et hvilket som helst tidspunkt.
Efter kastration vil man ofte opleve en mere velafbalanceret hund, som ikke påvirkes af det hanlige kønshormon testosteron. Hanhunden vil ikke kunne få testikelkræft, lige som risikoen for forstørret prostata er stærkt nedsat.

Medicinsk kastration

Medicinsk kastration af hanhunden kan være en løsning især for opdrættere som ikke ønsker en permanent kastration af hanhunden. Behandlingen giver en midlertidig infertilitet ( dvs. ingen sædproduktion) fra 6
uger efter behandling til mindst 6 måneder efter behandling. Der har dog været eksempler på hanhunde, der har været sterile i op til 1år og 2 måneder efter behandlingen. Man kan ikke derfor forudsige nøjagtig hvornår hanhunden kan bruges til avl igen efter denne behandling.
Det er ikke en god ide at anvende medicinsk kastration hvis hanhunden er for aggressiv, idet hormonbehandlingen i begyndelsen af behandlingsforløbet øger tilstedeværelsen af testosteron.