Vaccination af hunde

Sundhedseftersyn

Da en vaccination kun bør gives til sunde dyr, foretager vi altid sundheds-eftersyn før vaccination. Ved vaccination skal kroppen være rask, for at kunne respondere på vaccinen. Ved en evt. anden infektion, som kroppen er i gang med at bekæmpe, vil denne respons på vaccinen ikke blive optimal. Der er ligeledes risiko for at evtuelle andre sygdomme kan blusse op.

Kernevaccination

De tre vigtigste sygdomme som hunde bør vaccineres imod er: hundesyge, parvovirus-diarre og leverbetændelse. Alle tre sygdomme smitsomme og livstruende, og sygdommene kan forebygges effektivt ved vaccination. Efter basisvaccinationerne skal hunden revaccineres hver 3. år for at opretholde effektiv beskyttelse.

Andre vacciner

Herudover kan man vaccinere imod leptospirose, og kennelhoste. Ved disse vacciner skal hunde efter basisvaccinationerne revaccineres en gang hvert år for at opretholde beskyttelse.

Leptospirose forårsages af en bakterie, som bæres af rotter og smitter ved direkte kontakt eller igennem kontakt med rottens urin, især i vådområder. Dvs. at især jagthunde, gårdhunde og hunde, der færdes meget ved fjorden, er i risiko for at komme i kontakt med denne bakterie. Infektion med leptospirose kan give en alvorlig lever- og nyre-sygdom, der kan smitte videre til mennesker!

Kennelhoste er en smitsom luftvejsinfektion, som forårsages af Parainfluenza-virus og bakterien "Bordetella bronchioseptica" (der svarer til menneskets ”Kighoste-bakterie”). Lidelsen ikke er livstruende , men den er meget smitsom og den giver især problemer for hunde som deltager i arrangementer hvor mange hunde samles, f.eks. udstillinger. Man kan vaccinere mod begge agens med en vaccine som indgives i næsen, eller man kan vælge en vaccination alene  mod parainfluenza-virus som dog kun giver en delvis beskyttelse. Parainfluenza-vaccine findes som en kombinations-vaccine sammen med hundesyge, parvovirus og leverbetændelse.

Vi anbefaler følgende vaccinationsprogram for hvalpe:

Basis vaccination af hvalpe mod:

• hundessyge
  • parvovirus–diarre
  • leverbetændelse
  • parainfluenza-virus
  • leptospirose

2 til 3 gange med 4 ugers mellemrum fra hvalpen er 8 uger. Herefter revaccineres når hunden er 1 år gammel.

Individuel vaccinationsplan for den voksne hund:

Ved revaccinationen når hunden er 1 år gammel planlægges det videre  vaccinations- program:

Ønskes kun vaccination imod hundesyge, parvovirus-diarre og smitsom leverbetændelse skal hunden herefter vaccineres hvert 3. år.

Hvis derimod hunden er i risiko for at blive smittet med leptospirose og/eller kennelhoste og man ønsker sin hund beskyttet imod en af eller begge  disse sygdomme skal den vaccineres mod dissse sygdomme en gang årligt.

Rabies vaccination

Rabies findes ikke blandt hunde i Danmark!

Hvis hunden skal med på udenlandsrejser skal den rabies vaccineres, senest 21 dage før afrejse. Se mere under "Udlandsrejse EU + Norge"

Det er altid en godt ide at gå ind på Fødevarestyrelsens hjemmeside  under ”Rejse med kæledyr”, for at se de opdaterede krav for det land du evt. skal rejse til.

Gå til Fødevarestyrelsens hjemmeside HER.