Neutralisation af katte

Kønsmodenhed hos hunkatten

Hunkatten bliver normalt kønsmoden imellem 4 og 12 måneder. Der er mange faktorer der påvirker kattens alder ved første løbetid, som f.eks. race, kropsvægt, fodring, ude-/indekat og tidspunkt på året hvor katten er født (Kattene kommer ofte i løbetid i det tidlige forår uanset om de er født om foråret eller efteråret året før). Når hunkatten er i løbetid, vil man ofte opleve at den bliver meget kælen og mjaver/skriger meget.

Hos hunkatte der er meget ude, vil man normalt se at katten kommer i løbetid fra februar til oktober, med en pause uden løbetider om vinteren. Katten kommer i løbetid ca. hver 3. uge. Hunkatten får kun ægløsning hvis den bliver parret. Derefter har den en drægtigheds periode på 65 dage, hvis den bliver drægtig, eller en pause på 25-45 dage, hvis den ikke er blevet drægtig.

Forhindring af løbetid og drægtighed hos hunkatten

Man kan forhindre løbetid og drægtighed hos hunkatten enten ved hormonbehandling eller ved sterilisation.

Sterilisation:
Ved sterilisation af hunkatten fjerner man æggestokke og evt. også livmoder. Operationen kan udføres på hvilket som helst tidspunkt efter at katten er blevet 5-6 måneder gammel. Hunkatte der steriliseres har nedsat risiko for kræft i mælkekirtlerne.

Hormon behandling/ P-piller til kat:
Man kan hindre at hunkatte kommer i løbetid ved at give den en P-pille 1 gang og ugen. Men med P-pillerne øger man risikoen for kræft i mælkekirtlerne i forhold til intakte hunkatte, der ikke får P-piller.

Efter en hunkat har fået killinger, kan den i nogle tilfælde komme i løbetid allerede de første dage efter fødslen. Den kan sagtens komme i løbetid imens den giver mælk til killingerne. Hvis man ikke er interesseret i at katten bliver drægtig igen, er det en god ide at ringe til dyrlæge og aftale hvad der skal gøres for at undgå en ny drægtighed.

Kønsmodenhed hos hankatte og kastration

Hankatten bliver normal kønsmoden omkring 8-10 måneders alderen. Når hankatten bliver kønsmoden vil den ofte begynde at opsøge (territorie-)slagsmål med andre hankatte og begynde at strinte med urin, også indendørs. Ved kastration kan man nedsætte risikoen for at katten får skader efter slagsmål og at den strinter. Vi anbefaler, at hankatten bliver kastreret fra 6 måneders alderen. Kastrerede hankatte har en øget risiko for urinvejslidelse, og det anbefales at bruge et foder, der forebygger urinvejs-sten, når katten er kastreret.